Onze eerste (oververhitte) enerverende ervaringen

26 november 2010

En voor je het weet is er weer een week voorbij:). Afgelopen weekend zijn we in Chinatown geweest. Ook weer een belevenis op zich. Zodra je uit metrostation stapt zit je in Chinatown. Na nog geen 10 passen werd ik al door een zeer vriendelijke meneer naar binnen gelokt om de prachtige stoffen te zien en te voelen. Ja meneer heel mooi zeg ik. Waarop hij zegt je kunt wel een pak voor je man er van laten maken. Aha gaat dat zo. Aangezien we niet in de stemming zijn om nu een pak aan te laten meten krijgen we zijn kaartje. We kunnen altijd bellen, jaja. Verder een kleurrijk geheel met uiteraard de nodige souvernirs en prullaria. Maar daar tussen al die klein winkeltjes en vele kleermakers zitten ook winkels met mooie dingen. We bezoeken ook nog een museum over de Chinese historie. Hoe ze in Singapore beland zijn en hoe het hun is vergaan. Indrukwekkend. Ook worden we nog een keer naar binnen gelokt door een kleermaker. De mensen die daar werken praten ook een beetje Nederlands en op een gegeven moment zegt 1 van hen... Kijke kijke  kijke maar niet kopen. Ik sta namelijk nog buiten en Jos is druk in gesprek met de vrouwelijk kleermaker....uiteraard. Ook zij spreekt een beetje nederlands en vertelt dat ze voor veel mensen van Philips en KLM pakken en overhemden maakt. Het grappige is dat er ook allemaal foto's hangen van beroemdheden die bij hen kleding hebben laten maken. Tja die Chinezen zijn zo gek nog niet. Gelukkig wisten we dat ook wel....maar toch. Je bent en blijft blank en dus dat betekent inkomsten voor hen.

En dan is het weer maandag en gaat Jos weer naar zijn werk en besluit ik om naar de Nederlandse Ambassade te gaan. Op de kaart gekeken en ik kan er lopend naar toe. Heb de ochtend van mijn leven gehad.....ik kon het niet vinden en had de kaart thuis gelaten want het was zo dichtbij. Uiteindelijk wel gevonden omdat mijn mond bij me had. Daar ons aangemeld en we komen in het oranje boekje. Op dit moment wonen en zo'n 4000 Nederlandse expats in S'pore. Dus wie weet worden we nog uitgenodigd door de Sint.

Verder ben ik nog in het National museum of Singapore geweest. Dat maakte erg veel indruk op me zodat ik s'middags een boek ben gaan kopen om het nog een keer te lezen. Ga er zeker nog een keer naar toe met Jos.

Ook ben ik naar de grootste winkel van Sinkel geweest Mustafa Centre. Deze winkel verkoopt werkelijk alles en tegen de laagste prijs dus afdingen hoef je niet te proberen. 3 verdiepingen vol met kleding, schoenen, juwelen, horloges, aanstekers (Zippo voor Eric), drogisterij- artikelen, souvernirs,  electrische apparatuur van bijna elk merk en een supermarkt. Deze winkel is 24 uur 7 dagen in de week open.

Vandaag  hebben we de sleutel van ons appartement gekregen en we vinden het nog steeds mooi. de gordijnen hangen er nu ook en dat is al  weer wat gezelliger. Als het goed is verhuizen we 2 december naar ons huis:D, heerlijk. De container komt 29 dec in S'pore aan. Wat nog helemaal geweldig is, is dat wij de enige bewoners zijn:D:D:D. Dus een maand lang een privezwembad en personeel dat alles voor ons wil doen.

Verder is het centrum van S'pore  voorzien van enorm veel licht. Veel versierde kerstbomen en Orchard Road is helemaal verlicht. Als het goed is heb ik daar een paar foto's van in een album gezet.

Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte van ons leven hier. Nog even de temperatuur voor wie dat graag wil weten. 31 graden. Lees dat het bij jullie erg koud is brrrrrrrrrrr. Ik mis het nog niet.

Groeten Jos en Renieke

1. Iris:
    26 november 2010
    Wow wat veel en vooral leuke avonturen,en dat in 1 week :)Tot snel op de chat!

Xx
  2. Joost Plagge:
    26 november 2010
    Hoi beiden. Heb genoten van je verslag en een redelijke
    indruk gekregen van het hele gebeuren.
    Zie alweer uit naar de volgende.
    Hou je haaks en succes.
    Joost
  3. Klaasje:
    28 november 2010
    Hoi Jos en Renieke,wat fijn om te horen dat jullie het daar naar de zin hebben. Leuk verhaal zo zie je dat ze daar ook weer hun eigen gewoontes hebben,wel leuk om dat alles mee te maken. Nu deze week lekker jullie appartement inrichten ,dan heb je lekker je eigen plekje weer met je eigen spulletjes.
    Hier gaat alles goed,het is prachtig weer het heeft gevroren vannacht en ze verwachten morgen nogal wat sneeuw. We gaan zo even wandelen, heerlijk.
    Nou we wensen jullie veel succes met het uitpakken en inrchten van jullie stek. Het ziet er trouwens mooi uit! Groetjes voor jullie beiden.
    Liefs Harry en Klaasje
  4. Daniëlle:
    28 november 2010
    Hoi Jos en Renieke. Leuk verslagje, fijn dat jullie het naar je zin hebben. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie temperatuurje, 31 graden, dat is wel super. Hier is het al aan het vriezen en gisteren hebben we al de autoruiten moeten krabben. Brrrrrrr. Renieke, we missen je sax natuurlijk wel. Oh ...sorry....niet alleen je sax, maar ook jou hoor:) !! Hopelijk hebben jullie je spulletjes op tijd, dan kunnen jullie ook je eigen stekkie weer opbouwen. Jullie woning ziet er in ieder geval al heel mooi uit. Tot mails, groetjes Daniëlle
  5. ninske:
    29 november 2010
    Hey renieke en Jos,

Goed te lezen dat jullie het zo leuk en warm hebben.
    Helemaal jaloers natuurlijk gezien de kou hier in Nederland, ook leuk dat alles al in Kerstsfeer is, vreemd ondanks de warmte. Laat je niet kennen met afdingen he Renieke!
    Wij hebben gisteren weer gezellig gedanst bij Jan, hij en wij missen jullie steeds meer (met dansen), maar blijven rustig afwachten tot jullie weer aansluiten als wij natuurlijk niet al te ver gevorderd zijn he??
    Samba gaat lekker, lekker aan vleugelen en site samba walks!
    Hoe gaat met Jos zijn werk? Kan hij ook beetje zijn draai vinden? Niet teveel shoppen en badderen he, want dan verlies je je rooie haarkleur.

Heel veel succes en plezier met alles wat jullie nog gaan ontdekken,

Liefs Ninske en John en wie weet tot gauw
  6. Arjen:
    4 december 2010
    Het gaat goed met de westerse toeristen/expats geloof ik. Lekker winkelen (kijken en niet kopen) en kerstbomen kijken bij 30 graden, privepersoneel, privezwembad. Wordt er ook nog gewerkt daar?

Groeten van Arjen en de family uit een besneeuwd Utrecht
  7. Marja:
    4 december 2010
    Hoi Renieke
    Ik heb je blogjes met plezier gelezen.Zo een beetje meebeleven is enorm leuk. Een stukje wereld waar ik geen weet van heb, leuk! Ben al benieuwd naar je volgende schrijfsel.
    Groetjes uit een koud en wit Wijchen, Marja