Een jaar in Singapore

Hallo lieve lezers,

Vandaag 15 november wonen we precies een jaar in Singapore :). Wat gaat een jaar dan snel. Zelfs in Singapore. Terugkijkend naar het afgelopen jaar hebben we wel de nodige dingen meegemaakt. Leuke maar ook maar ook verdrietige zaken.

Voor Jos is dit jaar omgevlogen en maakt hij volgens mij nog meer uren dan in Nijmegen. Uiteraard ook veel op reis geweest. Hij vindt het nog steeds een geweldige uitdaging en zo langzamerhand krijgt de organisatie vorm. Uiteraard heeft Jos het  druk gehad met Bangkok waar de overstromingen natuurlijk ook voor problemen zorgen. Shanghai heeft hij vorige week weer bezocht. In de weekenden geniet Jos van het zwembad, zijn lekker koele Weisse biertje en al zijn speelgoed zoals, de Mac computer, de  I-pad, zijn Iphone, zijn apple- tv+beamer en draadloze geluidsinstallatie. We hebben dus nu onze eigen bioscoop met een mooi groot scherm waar we films en foto's op kunnen kijken. Oja hij geniet ook samen met mij :D:D.

Ik heb het ook nog steeds naar mijn zin. Ook omdat ik natuurlijk soms voor de klas sta, een jongen nu Nederlandse les geef en ook iemand aan het coachen ben. Ik geniet dagelijks van de gym en het zwembad. Al moet ik nu beprerkt sporten ivm mijn nek.

Is het dan allemaal positief het wonen in Singapore??? Nu dat zou te mooi zijn. Tegnover vele voordelen zijn er ook nadelen of dingen die we niet zo prettig vinden. Positief is dat het veilig is in Singapore, de metro altijd op tijd is. Je bijna alles kunt kopen aan etenswaren. Kleding niet echt duur is of je moet naar Gucci, Prada enzo gaan. Dat je bijna overal wel een eettentje vindt. De taxi's goedkoop zijn. De medische zorg niet echt heel duur is, maar wel lekker snel zijn. Het weer natuurlijk. Alleen maar zon en af en toe lekker onweer en regen. Temperatuur is tijdens een goede regenbui ongeveer 25 graden. s'Nachts wordt het nooit kouder dan 26 graden. Nadelen het weer het is altijd warm :P. Ik mis de seizoenen. De drank is erg duur. De Singaporezen hebben moeite met luisteren en knikken al ja als je nog niet eens klaar bent met je vraag. Auto rijden is verschrikkel duur. Het grote verschil tussen arm en rijk. De gehandicapten die achter gesloten deuren blijven. Singapore is erg van het uiterlijk vertoon en erg prestatie gericht. Kinderen kennen niet het woord vrije tijd. Gezellig bij iemand op de koffie gaat ook niet met de Singaporezen. Ze zullen je niet snel in huis toelaten. Vaak zijn de huizen klein en wonen opa en oma ook nog bij hen in. Alle dingen gebeuren dus ook buitenshuis. Natuurlijk is het iets te ver weg om elke maand naar huis te kunnen gaan.Maar goed we klagen niet en gaan nog lekker een jaar genieten.

Begin november ben ik nog 5 dagen in Dubai geweest. Heerlijk alleen daar rond gelopen en weer mijn ogen uitgekeken. Niet zo zeer vanwege Dubai. Het lijkt op Singapore. Uiterlijk vertoon, veel shoppingmalls in het nieuwe Dubai, hoge gebouwen zoals in Singapore. Maar ook de oudere wijken waar de mensen in schamele huizen wonen of in grote flatgebouwen. Heel veel buitenlanders die daar werken in de bouw, winkels, schoonmaak enz. Veel mensen uit India, Pakistan, Indonesië. Het verschil met Singapore is dat de mannen en vrouwen meer gelijkwaardig zijn dan in Dubai. De islam is daar erg bepalend. Wat een mannencultuur, wat een haantjes. In hun mooi witte hemden hoofddoeken flirtten ze openlijk met je en zijn sommige ronduit brutaal. Als ik daar door een straat liep s' avonds had ik het gevoel dat ik op een hele lange catwalk liep. Alle hoofden draaiden langzaam mee. Ben dus regelmatig aan gesproken maar ja de mensen die mij goed kennen weten dat ik mijn mannetje sta :P:P. Opvallend was ook dat in de kledingszaken de mannenkleding vooraan hing en de dames kleding achteraan. De dames lopen in een lange zwarte mantel en hoofdoek maar dragen daaronder natuurlijk wel westerse kleding. Ik heb wel een mooie citytour gemaakt en veel van Dubai gezien. Ben ook in de hoge Burj Khalifa geweest. Met een supersnelle lift van de 1ste naar de 124ste verdieping. Dat was wel gaaf.

Nog een kleine 2 weken en dan vlieg ik naar Nederland. Ik heb daar toch een zin in. Mijn kinderen weer zienHerelijk de kou in. Lekker een dikke jas aan, mijn laarzen aan, s'Avonds leekr op de bank en de kachel hoog. Ja ik weet het jullie kunnen het je niet voorstellen maar ik kijk er echt naar uit. In Singapore hangt de verlichting er weer en de kerstbomen staan er weer in volle glorie.

Zo jullie zijn weer een beetje bijgepraat. Wie weet tot ziens in Nederland :).

Liefs Renieke

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Iris:
    15 november 2011
    Alweer een jaar!!!! Wat gaat dat snel he :)
    Heeft wel een hoop leuke dingen gebracht :D

Tot over twee weken, mam!

Kus!
  2. Brenda:
    Hoi Jos en Renieke,

Wat vliegt de tijd! Leuk dat je er naar uitkijkt om weer terug te gaan naar Nederland en dan vooral om de dingen waar zo vaak over geklaagd wordt.

Liefs Brenda
  3. Piet en Siets Bosma:
    16 november 2011
    Hallo Renieke. Wij genieten altijd van jouw verhaal en de foto*s.Het is hier momenteel erg koud.1 tot 4 graden.Voorbode van een komende winter zegt men.Piet Paulusma voorspelt voor het komende weekend mooi voorjaarsweer.We zien je komst naar Ned. tegemoet. Groetje P.+ S
  4. Daniëlle:
    19 november 2011
    Hoi Renieke,

Weer een mooi verslag geschreven. Al een jaar voorbij, wat gaat dat snel, de tijd vliegt. In ieder geval fijn dat jullie het nog steeds naar je zin hebben, ook al maakt Jos meer uren. Dat is bij Wil al jaren precies hetzelfde. Een week geleden terug uit Shanghai en volgende week zaterdag naar Japan. Zo lang hij maar geen spleetogen krijgt of met een harem terug komt.
    Ik had jou in Dubai wel eens op een catwalk willen zien lopen. Ik zie het helemaal voor me, wat zou ik dan krom hebben gelegen van het lachen. :) :)
    Helaas heb ik die kans gemis :(
    Geniet van de tijd die je samen met je kinderen weer in Nederland doorbrengt, eindelijk weer een gelegenheid om de winterjas aan te trekken.

Groetjes Daniëlle