Kerst Singapore versus kerst Nederland

19 december 2010

Hallo lieve mensen in het ozo koude witte Nederland:). Wat een enorme tegenstelling met ons hier in Singapore:D:D. Hier is het toch nog steeds rond de 30 graden. Eerlijk gezegd heb ik nog geen heimwee naar de sneeuw en de kou. Jos al helemaal niet.

Jos heeft al mogen genieten van sneeuw en kou in Shanghai. Afgelopen week is hij inShanghai geweest en in Bangkok. Voor de mensen die het graag willen weten(vrienden, oud collega's) zijn de bezoeken goed verlopen. Vooral Shanghai was heel belangrijk heb ik begrepen. Voor verder details moeten jullie Jos zelf maar benaderen:D:D. Hij heeft hele leuke dingen meegenomen uit China en Bangkok. Dus mijn kast heeft al een vak met Aziatische dingen.

Ik heb de afgelopen kennis gemaakt met de medische zorg:(. Moest naar de tandarts. Had nog een controle gehad in november in Nederland en 2 mooie vullingen gekregen die me dus nu enorm veel last geven. Moet zeggen dat ook dat hier goed geregeld is. Ik kon snel komen. Niets te vinden natuurlijk. Dus naar een specialist die gespecialiseerd is in wortelkanaalbehandelingen(bah bah). Vrijdag daar geweest maar gelukkig geen ontsteking en dus overgevoelige zenuw. Moet z'n tijd hebben. Hoor wel wat jij er van vindt Ids!!!!!

We voelen ons hier erg thuis. Ik heb het gevoel dat ik hier al maanden woon. Ons huis wordt steeds gezelliger. We zijn naar Ikea geweest en hebben ons daar even lekker laten gaan. Met 2 grote tassen met lampen en ander dingen weer in de taxi op naar huis. Het verbaast me dat ik toch heel snel om ben wat betreft het gebruik van een taxi. Eerst denk je dat je alles wel kunt belopen of met de metro kunt bereiken. Maar ja wat is het dan gemakkelijk als je op je  I-phone een apps hebt van de taxicentrale en daar je taxi regelt. Binnen 5 minuten staan ze beneden op je te wachten. Nog even een detail je moet in die apps wel ik keer op confirm drukken anders staan er 2 taxi's en dat had ik uiteraard weer:D:D:D. Maar ze konden er erg om lachen de taxichauffeurs. Ach had de bewaking ook wat te kletsen. Jullie weten dat we dag en nacht bewaakt worden he. Gevolg dat je erg in de gaten wordt gehouden en er wel even gevraagd wordt waar mijn hubby is????? O die is op reis heren.

Waar Jos en ik soms nog wel moeite mee hebben is het Singlisch. Tjonge jonge dat is Engels in een sneltreinvaart en er ontbreken heel wat worden. Het is erg staccato zeg maar.

Verder beheerst niet iedere taxichauffeur het Engels dus dat kan ook nog weleens een probleem opleveren als je ergens naar toe wil. Maar over het algemeen gaat dat goed.

Verder  heb ik in het nieuwe jaar een kennismakingsgesprek met de onderdirecteur van de Hollands school. Ik geloof dat ze mijn hulp wel kunnen gebruiken. Dus wie weet toch voor de klas.

Ook ga ik nog een 2 daagse cursus doen met allemaal nieuwe expats om zo nog wat meer dingen over Singapore te weten te komen. Zij organiseren ook excursies en reisjes.

Heel Singapore is bezig met de komende Kerstdagen. Waar het voor ons Nederlanders gezellig is om bijelkaar te zitten en te genieten van eten en drinken is het hier gebruikelijk dat je er op uit gaat. Dus het zal wel heel druk en vol worden op Orchard. Je kunt ook nergens meer een plaatsje vinden in een restauant voor de Kerst. Dat moet je minstens een maand van te voren doen.

Nou dan gaan wij het lekker op z'n Nederlands doen:D:D:D.

Lieve allemaal wij wensen jullie allemaal een hele selamat Hari Krismas dan selamat Tahun Baru.

Hugs en kiss,

1. Jean-Paul:
    Hoi Jos en Renieke,
    Leuk om te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben. Fijne feestdagen daar.
    Tot snel weer.
    Jean-Paul
  2. Harry:
    19 december 2010
    Hoi allebei, om met een cliche te beginnen. Goed te lezen dat jullie je draai gevonden hebben in het Singa leven. EN dat het bij Jos op zijn werk ook allemaal goed draait, wat toch wel even afwachten en spannend is. In het Gelderse gaat alles zijn gangetje en zijn we ons op de komende feestdagen aan het voorbereiden. Ik ben de 24ste en 31ste vrij, hebben we 2x een lang wkend. In iedergeval willen wij jullie alvast fijne dagen en een goed 2011 wensen. Tot horens, mailens of wat voorbij komt.
    Gr Harry en Klaasje
  3. Lineke:
    20 december 2010
    Hé Renieke,
    Wat zie ik nu op de foto's? Waxinelichtjes? Dat was onze grootste vergissing. Ik had half Singapore afgelopen (want je wilt toch wel een beetje Kerstsfeer hebben, niet?) en ze uiteindelijk (natuurlijk) bij Ikea gevonden, maar dan....... Zonder airco aan, vergingen we van de hitte; mét airco wilden de wxinelichtjes niet branden :( Maar goed, ik heb ze mee verhuisd naar hier en dus doen ze nu al weer jaren goede dienst! Klinkt verder goed, die verhalen van jou!. Heb je nog een uitnodiging van de ambassade of zo? Of doen ze daar niet meer aan?
    Het contrast met Nederland kan op het ogenblik niet groter zijn, maar je zult vermoedelijk voldoende foto's toegestuurd krijgen! Fietsen is een ramp, fietspaden maar nauwelijks begaanbaar en dat is behoorlijk vervelend met een nieuwe baan op een half uur fietsafstand :) Maar natuurlijk is per 1 januari alles beter :)
    Ik ga nu gauw verder "So Bussy, lah!" Groetjes
    Lineke
  4. Daniëlle:
    20 december 2010
    Hoi Jos en Renieke,
    Het ziet al heel gezellig uit bij jullie in de kamer en wat een leuke mooie "grote" kerstboom. Ook jullie eigen rendier als huisdier ziet er schattig uit, hij zal het wel warm hebben met zo'n dikke vacht, misschien houdt hij ook wel van zwemmen.
    Ik las dat je ook al druk bezig bent om je tijd op te vullen met activiteiten. Ja, ik kan me jou ook niet voorstellen dat je niets om handen hebt.
    Ik wens jullie daar in het verre oosten hele fijne Kerstdagen en een geweldig, goed en gezond 2011.
    Groetjes Daniëlle.